Ga naar de inhoud

Gedragsproblematiek

Het is de meest voorkomende externaliserende gedragsstoornis bij jeugdigen. ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder ofwel Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit/Impulsiviteit) . Daarnaast is de andere veel voorkomende gedragsstoornis Autismespectrumstoornis (ASS). Dit is een multifactoriële aandoening met een hoge erfelijke predispositie van ongeveer 60% . ASS komt voor op alle niveaus van intelligentie en kan samengaan met zeer uiteenlopende stoornissen.

JGZ-richtlijn ADHD (2015)

De JGZ-richtlijn ADHD Signalering, begeleiding en toeleiding naar diagnostiek 2015 geeft praktische handvatten hoe om te gaan met jeugdigen met (vermoeden van) ADHD en met hun ouders. De richtlijn ondersteunt de onderlinge samenwerking en communicatie bij het signaleren en in kaart brengen van klachten die gerelateerd zijn aan ADHD. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het proces van signaleren, begeleiden, nader onderzoek en toeleiding naar verdere diagnostiek.

JGZ-richtlijn Autismespectrumstoornissen Signalering, begeleiding en toeleiding

Autismespectrumstoornis (ASS) is een multifactoriële aandoening met een hoge erfelijke predispositie van ongeveer 60% . ASS komt voor op alle niveaus van intelligentie en kan samengaan met zeer uiteenlopende stoornissen. De Gezondheidsraad (2009) gaat er vanuit dat 1% van de Nederlandse bevolking aan een vorm van autisme lijdt en sluit zich hiermee in grote lijnen aan bij de internationale opvattingen.

Doel richtlijn

Deze richtlijn beoogt in een vroeg ontwikkelingsstadium gedrags- en ontwikkelingskenmerken te signaleren die indicerend kunnen zijn voor een autismespectrumstoornis (ASS). Bewust wordt gekozen voor ‘kunnen zijn’, daar het diagnosticeren op zeer jonge leeftijd niet eenvoudig is. Er moeten een aantal mijlpalen bereikt zijn om de diagnose te kunnen stellen.

Voor wie

De richtlijn kan als naslagdocument dienen voor fysiotherapeuten en de alarm-/ signaleringslijst kan gebruikt worden door fysiotherapeuten.