Motorische problemen
Het is belangrijk motorische-ontwikkelingsproblemen zo vroeg mogelijk vast te stellen, zodat er ingegrepen kan worden. De effecten van een afwijking hebben namelijk negatieve gevolgen voor zowel het individuele kind, als het gezin.
JGZ Richtlijn Motorische Ontwikkeling
De JGZ-richtlijn Motorische Ontwikkeling (2019) geeft richting aan het handelen van JGZ-professionals in hun contacten met kinderen en jongeren tussen 0-18 jaar en hun ouders.
Doel richtlijn
De richtlijn geeft zicht op de normale motorische ontwikkeling, de beoordeling van de motorische ontwikkeling en de risicofactoren. De richtlijn gaat ook in op de preventie, (vroeg)signalering, begeleiding en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen.
Voor wie
De richtlijn is bestemd voor jeugdartsen, verpleegkundig-specialisten Preventieve Zorg, jeugdverpleegkundigen en doktersassistenten. Kinderfysiotherapie wordt veelvuldig genoemd en kan een rol vervullen in de diagnostiek en behandeling van kinderen met motorische problemen.
Documenten
Richtlijn Developmental Coordination Disorder (DCD)
Nederlandse richtlijn voor diagnostiek en behandeling van kinderen, adolescenten en volwassenen met Developmental Coordination Disorder (DCD)
Doel richtlijn
Deze Nederlandse richtlijn is geschreven om een eenheid te creëren in terminologie, diagnostiek en interventie bij personen met DCD. Achterliggend doel is dat de zorg aan kinderen met DCD hierdoor verbetert en meer evidence based onderbouwd wordt. In deze richtlijn is ook de huidige kennis rond DCD in adolescentie en volwassenheid gebundeld.
Voor wie
Artsen, paramedici en psychosociale professionals die betrokken zijn bij kinderen met DCD en hun ouder(s)/verzorger(s). Daarnaast is de richtlijn bestemd voor medewerkers in het onderwijs en speciaal onderwijs. De richtlijn is geautoriseerd door de NVFK en het KNGF. Dr. J.A.A.M. (Anneloes) Overvelde en drs. I.P.A. (Ingrid) van der Veer maakten deel uit van de werkgroep.
In 2019 is de richtlijn ‘Developmental Coordination Disorder (DCD)’ uitgekomen. Het doel van deze richtlijn is om eenheid te creëren in terminologie, diagnostiek en interventie bij kinderen met (mogelijke) DCD.
Een tweede doel is, hierdoor, het verbeteren van de zorg aan deze kinderen en het beperken of voorkomen van secundaire gevolgen van DCD. Het is belangrijk dat de informatie uit deze richtlijn voor een groot publiek van professionals en gebruikers van de zorg toegankelijk is. Daarom het Platform Kinderoefentherapie en Ergotherapie Nederland en de NVFK een aantal producten ontwikkeld om de implementatie van de richtlijn DCD te bevorderen. Voor de kinderfysiotherapeut bestaat het implementatiepakket bestaat uit:
Documenten en kennisclips
- Factsheet en flowchart
- Podcast van Jong NVFK ‘DCD-richtlijn, even bijpraten’
- Kennisclip 1: https://www.youtube.com/watch?v=hdMIXzjILKI
- Kennisclip 2: https://www.youtube.com/watch?v=gENTLnPLc8s
- Kennisclip 3: https://www.youtube.com/watch?v=VBHNqkZMUkw
- Kennisclip 4: https://www.youtube.com/watch?v=fdHs5vOhKek
- Kennisclip 5: https://www.youtube.com/watch?v=un6A2_e8B7Q
Motorische schrijfproblemen bij kinderen
Dit KNGF Evidence Statement (ES) uit 2011 heeft betrekking op kinderen met schrijfproblemen uit het basisonderwijs van groep 3 t/m 8, die bij de kinderfysiotherapeut worden aangemeld.
Doel richtlijn
Het ES Motorische schrijfproblemen bij kinderen heeft tot doel vanuit de wetenschappelijke literatuur onderbouwing te bieden bij de keuzes die kinderfysiotherapeuten maken bij: de indicatiestelling kinderfysiotherapie, de diagnostische mogelijkheden en de advisering en behandeling.
Voor wie
Het Evidence statement is geschreven voor en door kinderfysiotherapeuten. De kinderfysiotherapeut moet kunnen differentiëren tussen de verschillende achterliggende oorzaken van een schrijfprobleem om vervolgens te kunnen besluiten of het probleem adequaat te behandelen is met kinderfysiotherapie. De kinderfysiotherapeut krijgt daarmee een rol in de samenwerking met en verwijzing van en naar professionals uit andere disciplines, zoals orthopedagoog, psycholoog, remedial teacher en klassenleerkracht.