Ga naar de inhoud

Jouw belangen

Als Beroepsvereniging komen we op voor jouw belang als oedeem- en /of oncologiefysiotherapeut. Door jouw lidmaatschap maak je dit mogelijk.

Informatie over declaraties VGZ m.b.t. Oedeemfysiotherapie

In de afgelopen jaren kregen we van veel ledenover het declaren van oedeemfysiotherapie bij VGZ. Recentelijk ontvingen we van VGZ de indicatiecodelijst die uitsluitend gebruikt kan worden gebruikt door geregistreerde oedeemfysiotherapeuten. Log in om de codes te bekijken.

Deze content is alleen voor leden

Ben je nog geen lid van NVFL maar ben je wel geïnteresseerd in meer informatie over het lidmaatschap? Lees hier meer over ons lidmaatschap.

De inzet van jouw beroepsvereniging

  • minder administratieve lasten voor de oedeemfysiotherapeut
  • een duidelijke reden van afwijzing bij het niet verlenen van een machtiging
  • en goede communicatie over het machtigingsproces

Gezien de investering in tijd die de VGZ van ons vraagt voor een machtigingsprocedure, lijkt ons dat niet te veel gevraag.

Procedure als een vergoeding door zorgverzekeraar geweigerd wordt

In dit artikel geven we een leidraad van een procesaanpak die je kan helpen als een vergoeding door de zorgverzekeraar wordt geweigerd.

Echter

Volgens de zorgverzekeringswet heeft de patiënt aanspraak op een passende voorziening óók als hij/zij de pech heeft zijn/haar oedeem niet met de gemiddelde behandelfrequentie (naast alle zelfmanagement) of standaard aantal of soorten TEK onder controle te kunnen houden.
Wat passend is, verschilt per patiënt en bekend is dat 20% van de patiënten niet met standaardbehandeling of voorzieningen passend kan worden geholpen.

Wat te doen bij wel/geen behandeling en/of vergoeding?

Mocht de verzekeraar de behandeling afwijzen of een noodzakelijke extra kous of ander compressiehulpmiddel niet willen vergoeden, dan kan de patiënt onderstaande procedure volgen:

Van belang bij bezwaarprocedures is om alle correspondentie zoveel mogelijk schriftelijk te laten plaatsvinden en telefonische uitspraken schriftelijk te laten bevestigen. Dan staat uiteindelijk alles ‘zwart op wit’.

  • Vraag om een recente medische verklaring van uw huisarts of uw behandelend specialist. Een vermelding van diagnose en verzoek tot behandeling van deze aandoening en/of het leveren van passende compressiemiddelen. Dit kan in algemene termen als ‘behandeling van secundair lymfoedeem door destructie/obstructie lymfatisch systeem na behandeling van kanker”; of ‘leveren van passende compressiehulpmiddelen i.v.m. destructie/obstructie van het lymfatisch systeem als gevolg van primair/secundair lymfoedeem’.
  • Vraag aan uw behandelaar of deze het verzoek wil onderbouwen waarin wordt aangegeven waarom een hogere frequentie van behandelen nodig is (instabiel lymfoedeem of comorbiditeit) en/of waarom er extra compressievoorzieningen noodzakelijk zijn (om het oedeem te kunnen stabiliseren). Uw behandelaar kan deze onderbouwing aanvullen met de effecten van uw behandeling met de uitkomsten van metingen of vragenlijsten.
  • U dient uw aanvraag schriftelijk in bij uw verzekeraar. Uw zorgverzekeraar moet binnen 6 weken uitsluitsel hierover geven
  • Bij een JA dan is alles oké; krijgt u NEE dan gaat de procedure verder met stap 2

  • Op de door uw verzekeraar afgegeven afwijzing van uw onderbouwde verzoek schrijft u zelf, als patiënt, een met duidelijke redenen onderbouwd bezwaar. U maakt hierbij gebruik van de onderbouwingen die uw specialist en oedeemfysiotherapeut/huidtherapeut al opgeschreven hebben (stuur deze brieven weer mee) en daarbij vermeldt u alle persoonlijke effecten die u ervaart bij de behandeling of de te gebruiken hulpmiddelen/verbandmaterialen. Dit alles stuurt u wederom naar uw zorgverzekeraar. Vaak is het nuttig om te vermelden wat u allemaal zélf al onderneemt om uw oedeem onder controle te houden (zelfzorg/zelfmanagement) en welke belemmeringen het oedeem veroorzaakt in uw dagelijks functioneren en uw ervaren gezondheid.
  • Ook nu krijgt uw zorgverzekeraar weer 6 weken tijd om een besluit te nemen. Overschrijdt de zorgverzekeraar deze datum; dan kunt u een bericht sturen dat er door hen binnen 6 weken een uitspraak moet worden gedaan en dat u helaas nog niets heeft vernomen.
  • Bij een JA dan is alles oké, krijgt u NEE dan gaat de procedure verder met stap 3.

  • Bij wederom een afwijzing van uw zorgverzekeraar, kunt u dit geschil tussen u en uw zorgverzekeraar voorleggen aan de geschillencommissie SKGZ. Vanuit al de beschikbare gegevens bekijkt de geschillencommissie:
    • of u de procedure juist doorlopen hebt
    • of uw zorgverzekeraar de juiste beslissing heeft genomen.

Bijna altijd is het zo dat – als uw huisarts of specialist aanbevolen heeft, dat dit voor u de juiste therapie is, en dat uw oedeemfysiotherapeut/huidtherapeut dit kan onderbouwen met effecten – uw zorgverzekeraar dit advies zal moeten opvolgen. Zoals je merkt is het hiervoor van belang dat u al uw schriftelijke correspondentie zorgvuldig bewaart.

  • Meer informatie over de geschillencommissie, de procedure en kosten vindt u op www.skgz.nl/procedure
  • Deze commissie doet een bindende uitspraak; dit betekent dat u en uw zorgverzekeraar dit advies zullen moeten volgen. De kosten van de geschillencommissie worden betaald door de degene die de zaak verliest.
  • Eventueel kan NLNet u als donateur/patiënt adviseren bij deze procedure.

.

illustratie van een pagina met profielfoto's

Vragen over zorgverzekeraars?

Het KNGF heeft, mede namens de NVFL, contacten met zorgverzekeraars. De afdeling Ledenvoorlichting kan jouw vragen m.b.t zorgverzekeringen beantwoorden en je adviseren. Wij verzoeken je dan ook dringend deze vragen daar neer te leggen.

Afdeling Ledenvoorlichting