Wat kunt u zelf aan artrose doen?

Door goed met uw klachten om te gaan, wordt de artrose niet erger of verbetert de artrose zelfs. Hoe gaat u goed met uw klachten om?

Het volgende is belangrijk:

Een goede balans tussen belasting en belastbaarheid
Het is belangrijk dat u een goede balans vindt tussen uw belasting en uw belastbaarheid. Uw belasting is het totaal van alles dat u belast, zoals bewegingen, activiteiten en stress. Uw belastbaarheid is alles wat u kunt verdragen. Is de belasting hoger dan de belastbaarheid? Dan geeft dit overbelasting. Is de belastbaarheid groter dan de belasting? Dan geeft dit onder-belasting. Overbelasting en onder-belasting zijn allebei niet goed . Bij overbelasting gaat het kraakbeen sneller achteruit en kunt u meer klachten krijgen. Maar bij onder-belasting kunnen uw klachten ook toenemen. Het is dus belangrijk dat u voldoende beweegt zonder uzelf te overbelasten.

Uw belastbaarheid verhogen door meer te bewegen en oefeningen te doen
Bij artrose is het extra belangrijk dat u genoeg beweegt, ook als bewegen niet makkelijk gaat.
U beweegt genoeg als u tenminste vijf dagen in de week een half uur beweegt, zoals wandelen of fietsen.

Bewegen is goed voor de volgende dingen:

  • Spieren, pezen en banden
    Bewegen maakt de spieren, pezen en banden rondom uw gewrichten sterker. Spieren, pezen en banden helpen gewrichten bij gecontroleerde bewegingen. Ook houden spieren het gewricht goed op zijn plek en vangen ze schokken op (stabiliteit).
  • Gewrichtsvloeistof
    Gewrichtsvloeistof (synovia) is het smeermiddel van gewrichten. Het zorgt ervoor dat gewrichten soepel bewegen, het is een schokdemper en het voedt het kraakbeen. Mensen met artrose hebben minder gewrichtsvloeistof. Door te bewegen komt er extra vloeistof vrij, waardoor de gewrichten weer wat soepeler bewegen. Heeft u weinig gewrichtsvloeistof? Dan heeft u ook meer last van ochtendstijfheid en startstijfheid. Bewegen maakt dus ook de stijfheid minder.
  • Energie en humeur
    Lichaamsbeweging is ook goed voor uw geest. Door beweging krijgen uw hersenen meer zuurstof. Hierdoor denkt u helderder en makkelijker. Lichaamsbeweging geeft prettige gevoelens, zoals geluk, rust en levenslust. Het is bewezen dat een half uur bewegen iedere dag, zoals fietsen en wandelen, goed helpt tegen stress en depressie.

Uw belasting verlagen (als dat nodig is)

Hoe verlaagt u de belasting op uw pijnlijke gewricht? Eerst is het belangrijk dat u uw klachten herkent. Daarna is het belangrijk dat u op een goede manier met uw klachten omgaat. Bij te veel belasting of bij een zware belasting worden uw gewrichten stijf en raken uw spieren oververmoeid. Pijn of zwelling kan een waarschuwing zijn dat het gewricht overbelast is, of overbelast is geweest. Te veel belasting krijgt u bijvoorbeeld als u te lang doorgaat met lopen, staan of zitten. Een te zware belasting kan bijvoorbeeld zijn dat u te zwaar tilt.

U kunt de belasting op uw gewricht verlagen door:

  • Neem genoeg pauze/rust;
  • Neem een andere houding aan om uw gewricht te ontlasten;
  • Maak een ander soort beweging om uw gewricht te ontlasten;
  • Gebruik hulpmiddelen (bijvoorbeeld een wandelstok).

[Toevoegen video ‘Bewegen met artrose’ uit e-Exercise]

Uw gewicht omlaag (als dat nodig is)
Heeft u een te hoog gewicht? Dan is het goed dat u afvalt, zodat de klachten verminderen. Minder lichaamsgewicht geeft minder druk op het gewricht. Zelfs een klein beetje afvallen (bv. 5% van het totale lichaamsgewicht) geeft al minder klachten.

Pijnstillende medicijnen
U kunt medicijnen gebruiken tegen de pijn of tegen een ontsteking in het gewricht. Minder pijn helpt om meer te kunnen bewegen en uw oefeningen goed te doen. Vraag uw huisarts om advies over medicijnen.

Begeleid oefenen
Lukt het u niet om zonder hulp meer te bewegen en oefeningen te doen? Dan kunt u hulp krijgen van een fysiotherapeut of oefentherapeut. Therapie kan u net zo veel helpen of zelfs meer helpen als medicijnen, maar dan zonder de bijwerkingen van medicijnen. Uw therapeut geeft u tijdens de behandeling ook uitleg en tips over het omgaan met uw klachten.

Heeft u het bovenstaande voor langere tijd geprobeerd zonder dat het helpt, en heeft u veel moeite om uw dagelijkse activiteiten te doen? Dan is een operatie een mogelijkheid. Bij een operatie vervangt de chirurg het gewricht door een prothese. U bespreekt de voordelen en de nadelen van zo’n operatie eerst goed met uw arts. Ook bij een operatie zal een fysiotherapeut of oefentherapeut u begeleiden.

Trefwoorden: