Handreiking Goede cliëntvertegenwoordiging
Als een cliënt/patiënt zelf geen weloverwogen beslissingen kan nemen, komt de cliëntvertegenwoordiger in beeld. De handreiking biedt voor deze situatie praktische adviezen en praktijkvoorbeelden.
Wat is een cliëntvertegenwoordiger? En welke taken en verantwoordelijkheden horen bij deze rol? Wat mogen vertegenwoordiger, cliënt/patiënt en zorgverlener van elkaar verwachten? Deze vragen staan centraal in de handreiking ‘Goede cliëntvertegenwoordiging’. Ook biedt de handreiking praktische adviezen en praktijkvoorbeelden.
Voor zorgverleners en cliënten/patiënten
De handreiking is ontwikkeld voor zorgverleners die te maken hebben met cliënten/patiënten die niet of onvoldoende in staat zijn de gevolgen van beslissingen over zorg of behandeling te overzien. Er is ook een versie gemaakt voor cliënten/patiënten en hun naasten.
Gemaakt door Vilans
De handreiking is opgesteld door Vilans in samenwerking met KNMG, Mentorschap Nederland, Patiëntenfederatie Nederland, Raad op Maat en V&VN, en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft dit project gefaciliteerd. Het KNGF heeft bij de ontwikkeling van de teksten meegelezen voor de doelgroep fysiotherapeuten en haar patiënten.
Documenten
Meer informatie
Begrijpelijk communiceren
Informatie, tools & hulpmiddelen over begrijpelijk communiceren met je patiënt.
Wet medezeggenschap cliënten zorgsector
Sinds 1 juli 2020 is de Wet medezeggenschap cliënten zorgsector (Wmcz 2018) in werking. Fysiotherapiepraktijken waar 26 of meer natuurlijke personen structureel zorg verlenen, zijn verplicht een cliëntenraad te hebben.
Wet cliëntenrechten bij elektronische verwerking van gegevens in de zorg
Op deze pagina vind je een overzicht van de rechten en plichten van je patiënt en je plichten als zorgverlener.