Ga naar de inhoud

Aansluiting Klachtenregeling en Geschillenregeling Fysiotherapie

Fysiotherapeuten moeten een interne klachtenprocedure hebben en aangesloten zijn bij een klachten- en geschillenregeling. Het KNGF stelt klachtenfunctionarissen beschikbaar om te bemiddelen bij een klacht tussen jou en een patiënt. Voor KNGF-leden is deze dienst gratis.

Man die uitleg geeft aan hand van post-its

Fysiotherapeuten moeten een interne klachtenprocedure hebben en aangesloten zijn bij een klachten- en geschillenregeling. Het KNGF stelt klachtenfunctionarissen beschikbaar om te bemiddelen bij een klacht tussen jou en een patiënt. Voor KNGF-leden is deze dienst gratis.
De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zorgaanbieders om te zorgen voor een laagdrempelige en effectieve klachtenafhandeling. Dit betekent dat fysiotherapeuten een interne klachtenregeling moeten hebben, dat zij patiënten gratis toegang moeten bieden tot een klachtenfunctionaris en aangesloten moeten zijn bij een geschillencommissie.

Klachtenregeling Fysiotherapie

Ben je aangesloten bij de klachtenregeling, dan kunnen je patiënten gebruikmaken van één van de klachtenfunctionarissen die beschikbaar zijn gesteld door het KNGF. Deze functionarissen adviseren patiënten kosteloos, bieden zo nodig ondersteuning bij het indienen van een klacht en bemiddelen bij het vinden van een oplossing. Deze bemiddeling voorkomt vaak dat de klacht een geschil wordt.

De klachtenprocedure wordt afgesloten met het schriftelijk eindoordeel van de fysiotherapeut.

Geschillencommissie Fysiotherapie

Als de patiënt zich niet kan vinden in het eindoordeel van de fysiotherapeut en de klacht wil doorzetten, kan hij ervoor kiezen om de klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Fysiotherapie: dan wordt het een geschil. De geschillencommissie bepaalt vervolgens of het geschil wordt behandeld.

De patiënt kan bij de geschillencommissie ook vragen om een vergoeding van de schade (tot maximaal € 25.000) die hij meent te hebben geleden door het handelen van de fysiotherapeut. De geschillencommissie doet een bindende uitspraak. Dat betekent dat in de regel het geschil niet meer inhoudelijk aan een andere instantie, bijvoorbeeld de rechter, kan worden voorgelegd.

Kosten Klachtenregeling en Geschillencommissie Fysiotherapie

Voor KNGF-leden met een lidmaatschap Compleet is deelname aan de Klachtenregeling en Geschillencommissie Fysiotherapie gratis.

Ben je geen KNGF-lid of heb je een lidmaatschap Vrijgevestigd Meedoen? Dan kan je tegen betaling deelnemen aan de klachtenregeling en geschillencommissie.

Kostenoverzicht klachten- en geschillenregeling 2024 (€ per jaar)Niet-KNGF ledenKNGF Meedoen ledenKNGF Compleet leden
Deelname KNGF Klachtenregeling en geschillencommissie voor personen7474gratis
Deelname KNGF Klachtenregeling en geschillencommissie voor instellingen 195195*195*
Kostenoverzicht klachten- en geschillenregeling 2024

*Geen korting mogelijk omdat de klachtenregeling voor een zorginstelling wordt afgesloten en niet voor een individueel lid van het KNGF.

Patiënteninformatie over klachten en geschillen

  • Op Defysiotherapeut.com staan informatie en meldformulieren voor de patiënt over de Klachtenregeling Fysiotherapie en de Geschillencommissie Fysiotherapie. Het KNGF beheert deze website.
  • Je patiënt kan ook telefonisch contact opnemen met het KNGF voor informatie en vragen over deze regelingen op 033 – 467 29 00 (maandag t/m vrijdag, 08.30 – 17.00 uur)