Als praktijkhouder wil je natuurlijk voldoen aan de minimale eisen voor kwalitatief goede zorg richting patiënten. Ook de inrichting van een praktijk draagt hieraan bij. Het KNGF heeft de minimale eisen op een rijtje gezet.
In 2022 heeft het KNGF de eisen voor de inrichting van een fysiotherapiepraktijk opgesteld. Deze eisen zijn breed afgestemd met relevante partijen en goedgekeurd in de ALV.
Uniforme inrichtingseisen
Steeds meer zorgverzekeraars nemen inrichtingseisen op in hun overeenkomsten. Het KNGF is van mening dat er sprake moet zijn van uniforme inrichtingseisen. Zorgverzekeraars worden uitgenodigd om van de KNGF-inrichtingseisen gebruik te maken. Als er verschillende eisen worden gesteld door zorgverzekeraars ontstaat een onwerkbare situatie voor de praktijk. Uniforme inrichtingseisen dragen bij aan vermindering van administratieve lasten en zorgen voor duidelijkheid.
Waar moet een fysiotherapie praktijk aan voldoen?
Wij hebben generieke eisen opgesteld, met voldoende ruimte voor eigen invulling, passend bij de wensen en behoeften van patiënten en de in de praktijk werkzame fysiotherapeuten. Het staat de praktijk vrij om aanvullende voorzieningen bovenop de inrichtingseisen te treffen.
Volg de onderstaande checklist:
Algemene inrichtingseisen
De fysiotherapeuten werkzaam in de praktijk voldoen aan al hun verplichtingen op grond van de wet BIG.
Fysiotherapiepraktijken zorgen voor een veilige, gezonde en prettige werkomgeving conform de Arbowet.
De praktijk is toegankelijk voor minder validen.
De praktijk is toegankelijk en bereikbaar voor de doelgroep (zie ook serviceaspecten).
De praktijk kan volgens normale standaarden verwarmd worden.
De praktijk beschikt over warm en koud stromend water.
De praktijk beschikt over een wacht/ontvangstgelegenheid die geen deel uitmaakt van de behandelruimte(n).
De praktijk beschikt over een toilet. Er is een toilet dat toegankelijk is voor minder validen.
De behandelruimte(n) zijn geschikt voor de te geven therapie, volgens de meest recente KNGF-richtlijnen en/of behandeladviezen.
De praktijk beschikt over adequate materialen ter ondersteuning van onderzoek en behandeling.
Hygiëne regels
De praktijk beschikt over een gelegenheid om de handen te wassen.
De praktijkruimte, inventaris en materialen worden gereinigd conform de hygiëne eisen.
De verlichting, verwarming en ventilatie voldoen aan de algemeen te stellen hygiënische eisen.
Indien er een verhoogd infectierisico is, voldoet de praktijk aan de hygiëne eisen zoals beschreven in het triage stappenplan van het KNGF.
Privacy en informatiebeveiliging
De normen voor informatiebeveiliging (NEN7510 of NEN27001, NEN7512, NEN7513) zijn van toepassing op de praktijk. Eén van de eisen die hieruit voortvloeit is dat de praktijk beschikt over een behandelruimte die de privacy van de patiënt waarborgt.
De praktijk werkt met een elektronisch patiëntendossier wat gecertificeerd is voor informatiebeveiliging (NEN7510 of NEN27001).
Wetgeving over privacybescherming (AVG) is van toepassing op de praktijk.
De praktijk houdt zich aan de norm voor veilig berichtenverkeer (NEN7516). Indien de praktijk patiëntgegevens verstuurt met een applicatie van een leverancier, dient de leverancier aan de norm voor veilig berichtenverkeer voor leveranciers te voldoen.
Veiligheid in de praktijk
De praktijk beschikt over een goedgekeurde elektriciteits- en energievoorziening.
De ruimtelijke voorziening en inventaris zijn van zodanige kwaliteit en constructie dat zij bij gebruik geen gevaar opleveren.
In de praktijk is een EHBO-doos aanwezig.
Serviceaspecten
De praktijk draagt zorg voor een goede bereikbaarheid via de gangbare communicatiekanalen.
De praktijk draagt zorg voor een goede (online) informatievoorziening. De praktijk beschikt over een website, waar in ieder geval op is aangegeven hoe patiënten in contact kunnen komen met de praktijk.
De praktijk biedt de mogelijkheid om telefonisch een afspraak in te plannen, en kan naar wens de mogelijkheid bieden ook digitaal een afspraak te maken. De mogelijkheid om een afspraak te maken is afgestemd op de doelgroep.
De praktijk zet zich in om een patiënt zo spoedig mogelijk van zorg te voorzien. Volgens de geldende Treeknormen is voor de paramedische zorg de maximaal aanvaardbare wachttijd 1 week.
De praktijk heeft voldoende behandelruimte(n) beschikbaar ten opzichte van het aantal werkzame fysiotherapeuten.
Een behandelruimte bedoeld voor individuele fysiotherapie wordt niet gelijktijdig gebruikt door twee of meer fysiotherapeuten tijdens een voor de patiënt gereserveerde afspraaktijd.