Ga naar de inhoud

Handreiking ‘Niet-aangaan of beëindiging van de behandelingsovereenkomst’

Een patiënt kan een behandelingsovereenkomst altijd opzeggen. Een zorgaanbieder kan dat niet zomaar. De wet geeft aan dat het opzeggen alleen kan als daar gewichtige redenen voor zijn. De zorgaanbieder moet hier heel terughoudend mee omgaan, omdat een patiënt voor de zorg meestal afhankelijk is van de zorgverlener. Met die afhankelijkheid en de gezondheidstoestand van de patiënt moet ook jij als fysiotherapeut rekening houden als je besluit om een patiënt niet (meer) te behandelen.

Toch hoef je niet alles te accepteren van een patiënt. In de KNGF handreiking Niet-aangaan of beëindiging van de behandelingsovereenkomst staat aan welke regels je je moet houden op het moment dat je een patiënt niet (meer) wilt of kunt behandelen.

Lees meer

Melden van geweld, grensoverschrijdend gedrag en disfunctionerende medewerkers

Als zorgaanbieder moet je geweld in de zorgrelatie melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Lees hoe je dit doet.

Incidenten en calamiteiten

Iedere fysiotherapeut krijgt eens te maken met een (bijna-)incident. Wanneer is een incident een calamiteit en wanneer spreken we van een complicatie?

Klachten, geschillen, tucht

Ben je fysiotherapeut en is er een klacht tegen jou ingediend? Hier lees je hoe het werkt met klachten, geschillen en het tuchtrecht in de fysiotherapie.